BISKUPSKÉ GYMNÁZIUM VARNSDORF
STRUČNÝ PRŮVODCE K ZADÁVÁNÍ SAMOSTATNÝCH PRACÍ ŽÁKŮM
(NÁVRH PŘEDMĚTOVÉ KOMISE ČESKÝ JAZYK, PROJEDNÁNO S PK IVT, SCHVÁLENO VEDENÍM ŠKOLY)
- 1. POJMENOVÁNÍ A DRUH ZADÁVANÉ PRÁCE
a) PÍSEMNÁ PRÁCE
- nejobecnější forma zadané práce, jejímž cílem je, aby žák písemnou formou zpracoval zadané úkoly/otázky/cvičení, nebo pojednal o zadaném tématu formou slohového útvaru popis/výklad/vypravování/výpisky a aby si tak upevnil, ujasnil a osvojil požadované dovednosti a znalosti – požadavky na obsah a rozsah práce by měly odpovídat učivu a dovednostem daného ročníku (a to nejen v daném předmětu, ale především v českém jazyce a IVT)
- pisatel vychází především z vlastních vědomostí a zkušeností, případně z poznámek výkladu z hodin
- v tomto druhu práce není vhodné pracovat se vkládáním obrázků z internetu (důvod: správná citace zdroje) – je však možné vkládat vlastní fotografie nebo kreslit
- pokud se pracuje s učebnicí nebo internetem, uvádí se zdroj na konci práce (ve tvaru, jaký požaduje norma)
- práce by měla mít samostatnou titulní stranu s následujícími údaji (škola, téma práce – nadpis, písemná práce z …, jméno, třída, datum)
- na jednotlivých stranách práce je doporučeno u prací odevzdávaných v tištěné nebo elektronické podobě v záhlaví znovu uvést název a v zápatí jméno žáka, třídu a datum
- vhodné od 2. pololetí primy pro všechny ročníky
b) SAMOSTATNÁ PRÁCE - POLOLETNÍ PRÁCE
- náročnější forma práce, obvykle zpracovávající jedno téma ve větším rozsahu, než bylo probíráno ve škole, která předpokládá práci s externími zdroji, které však už žák musí umět správně citovat
- slohovou formou bývá výklad, rozbor, referát, recenze, výtah, úvaha, esej apod. - požadavky, obsah a rozsah práce by měly odpovídat učivu a dovednostem daného ročníku (a to nejen v daném předmětu, ale především v českém jazyce a IVT)¨
- pisatel vychází z informací získaných ve škole a samostatně pracuje s dostupnými zdroji – doporučujeme trvat na tom, aby alespoň jeden zdroj byl odborná literatura – tištěná, nikoli internet
- žák musí být řádně poučen, že celý převzatý text je citace (dává se do uvozovek) a je třeba k němu uvádět zdroj způsobem, jaký požaduje norma
- citované pasáže označí žák na konci horním indexem1 – a pod příslušným číslem uvede zdroj (žáci nižšího stupně na konci práce, od kvinty v poznámkách pod čarou)
- u vložených obrázků uvádět zdroj pod obrázek
- práce by měla mít samostatnou titulní stranu s následujícími údaji (škola, téma práce – nadpis, písemná práce z …, jméno, třída, datum)
- na jednotlivých stranách práce je doporučeno u prací odevzdávaných v tištěné nebo elektronické podobě v záhlaví znovu uvést název a v zápatí jméno žáka, třídu a datum
- vhodné od tercie
c) SEMINÁRNÍ PRÁCE - ROČNÍKOVÁ PRÁCE
- definovaná forma odborného textu, v níž student vysoké, nebo nejvyšších ročníků střední školy prokazuje schopnost samostatné práce s odbornou literaturou, přehled o určité problematice a schopnost jejího jazykového zpracování, schopnost nahlížet problematiku v příčinách a důsledcích, polemizovat a podpořit své závěry pádnými argumenty
- práce se zdroji způsobem, jaký požaduje norma, je samozřejmostí – většinu textu formuluje student sám, případně parafrázuje odborný text, citace užívá v opodstatněných případech – používá horní index a poznámky pod čarou
- formální úprava seminární práce: titulní stránka (škola, předmět, téma, jméno autora práce, jméno vedoucího práce, třída a rok zpracování), rozsah nejméně 10 stran textu, části a řazení (titulní strana, obsah, seznam použitých zkratek a symbolů vlastní práce, soupis bibliografických citací – zdrojů, seznam příloh, přílohy)
- vhodné pouze pro septimu a oktávu (volitelné semináře)
- ROČNÍKOVÉ PRÁCI je věnován samostatný manuál (www.bgv.cz)
d) PREZENTACE
- forma určená
a) jako podpora mluveného projevu – výkladu, referátu, recenze, diskuse
b) samostatný obrazový nebo heslovitý nekomentovaný doprovod nějaké akce/činnosti
- neplní tedy sama o sobě funkci ucelené práce (ačkoli se s ní tak často pracuje – není to správně)
- může nahrazovat výpisky nebo výtah (shrnuje tedy určité téma v heslech nebo velmi stručných větách)
- převažuje obrazový materiál (foto, grafy, mapy…)
- zdroje citujeme obvykle přímo v dolní části každého listu nebo pod obrázkem – uvádíme v závorce (na posledním listě pak je souhrn všech citovaných zdrojů)
- vhodné od tercie (po dohodě s učiteli IVT ve druhém pololetí sekundy)
- 2. SLOHOVÉ ÚTVARY PODLE ROČNÍKŮ
PRIMA – zpráva, oznámení, dopis, jednoduché vypravování, jednoduchý popis
SEKUNDA – výpisky, výtah charakteristika, žádost, jednoduchý životopis, referát
TERCIE – líčení, charakteristika literární postavy, výklad, popis uměleckého díla
KVARTA – úvaha, proslov, diskuse, fejeton - rozeznávání
KVINTA – úřední dopis, publicistický článek, interview, složitější popis a vypravování
SEXTA – složitější výklad, pokročilá úvaha, reportáž, komentář, odborný referát
SEPTIMA – recenze, životopis – různé formy, fejeton, polemika
OKTÁVA – esej, umělecké líčení, odborný článek, zvláštní útvary administrativního, odborného a publicistického stylu